Jak vidí dílnu učení (Explorium) její dlouholetý propagátor prof. Wedekind?
Dílna učení je výjimečná díky speciálně připravenému prostředí, ve kterém se děti učí. Zaujme mnohostrannými, volně přístupnými materiály. Většinou se jedná o věci každodenní potřeby, se kterými mohou děti kreativně zacházet, vybízí je ke kladení otázek, a vytváří tak atmosféru “Please-touch-me”. To znamená, že děti s předměty manipulují, zkoumají je a zamýšlí se nad nimi.
Současně se touto činností vypořádají s různými obsahy. Kromě toho, že děti věci/obsahy pochopí, jsou zároveň schopné využít nabytých poznatků opět v praxi. Fenomény, se kterými se děti v dílně učení setkávají, jim umožní individuální přístup k odhalení sebe sama, navodí vnitřně motivované procesy a možnosti, jak něco zjistit. Tyto procesy jsou empaticky a oceňujícím způsobem doprovázeny průvodci učením, kteří mohou být třeba v roli svědků dění, spolubadatelů nebo detektivů.
V dílnách učení se klade velká hodnota na iniciování procesů badatelského objevného učení. Učení objevováním pro děti znamená vydat se na cestu, aby poznaly lépe svět a dění kolem sebe.
Prof. Dr. Hartmut Wedekind
Prof. Dr. Hartmut Wedekind je profesor na Alice Salomon Hochschule v Berlíně, vedoucí vědecké sekce výzkumného centra pro děti Helleum a ředitel Institutu IFMBK – Berlin e.V. pro podporu MINT vzdělávání pro děti předškolního věku (MINT – matematika, informatika, přírodní vědy a technika).
Prof.Wedekind je nadšeným propagátorem a šiřitelem dílen učení „Lernwerkstatt“ nejen v Německu, ale i za jeho hranicemi. Podílí se na zakládání dílen učení a vzdělávání pedagogů, kteří mají zájem v dílnách učení pracovat. Na vzdělávání v Berlíně spolupracuje s DKJS (Deutsche Kinder – und Jugendstiftung – Nadace pro děti a mládež). Vzdělávací koncept, který prof. Wedekind vytvořil, funguje již přes 10 let.
Prof. Wedekind se také podílel na vytvoření konceptu a výstavbě vědeckého centra pro děti Helleum v Berlíně, kde v současné době probíhají badatelské workshopy (metodou „Lernwerkstatt“) pro děti z mateřských a základních škol a pro děti v rámci odpoledních volnočasových aktivit.
Pravidelně také přednáší na téma „Pedagogická filozofie dílen učení“ v Chile, Japonsku, Rumunsku, Česku, Rakousku, Číně, Švýcarsku nebo Taiwanu.
Zdroj fotek: Kinderforscherzentrum Helleum a Alice Salomon Hochschule, Berlín